نکات مهم هنگام انتخاب اسم برند :
سوال مشترکی که بسیاری از مشتریان سئومن در هنگام راهاندازی کسب وکار اینترنتی و همچنین در زمان ثبت دامنه میپرسند این است که چه نامی را برای برند و سایت خود برگزینند . شما زمانی را برای نوشتن یک برنامه تجاری صرف کردهاید ، سپس ماههای طولانی به تحقیقات در بازار، ارائه نمونههای اولیه و تجزیه و تحلیل رقبای خود پرداخته اید و در نهایت آماده هستید تا طرح را به یک تجارت سودآور تبدیل کنید . اما قبل از ادامه کار باید شرکتی که راهاندازی کرده اید را نام گذاری کنید . برای این نام گذاری ممکن است چند ایده داشته باشید .
اما چگونه بفهمیم که آیا این نام برای شرکت ما کار خواهد کرد یا خیر. نام گذاری برای شرکت تازه تاسیس شما ممکن است کاری جزئی به نظر برسد اما درواقع یکی از مهم ترین و با ارزش ترین جنبه های کسب وکار شما است . این نام در سال های آینده تصویر برند شما را می سازد و باید آن را در ابتدا درست انتخاب کنید . در غیر این صورت اگر بخواهید در نیمه راه نام تجاری خود را تغییر دهید با چالشهایی روبرو خواهید شد و مطمئنا شما نمیخواهید دچار دردسر شوید . با این حساب ما قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه روند این نام گذاری را برای خود ساده کنید .
نام برند خود را کوتاه انتخاب کنید :
نام تجاری شما باید برروی زبان بنشیند . مردم نباید با گفتن نام شما به نفس زدن بیفتند . فقط کافی است به نام برخی از برندهای معتبر حاکم بر سراسر جهان فکر کنید . برندهایی مانند نایک ، اپل ، والمارت . طبق یک مطالعه جالب که توسط یک کارگزار بیمه انگلیس انجام شده است طول متوسط نام یک شرکت حداقل باید 22 کاراکتر باشد . بیش از نیمی از مشاغل نام تجاری خود را بین 17 تا 24 انتخاب کردهاند . در حالیکه این موارد ظاهرا طولانی تر از نامهایی مانند اپل یا نایک هستند ولی همچنان پایین تر از این برندها قرار دارند .
کسب وکار شما نباید مانند یک جمله به نظر بیاید . مطمئنا در برخی موارد بهتر است شما از دو کلمه استفاده کنید اما این دو کلمه نیز بهتر است کوتاه باشد . به اسامی برندهایی مانند Quick Sprout و یا حتی Waffle House نگاه کنید . با وجود دو کلمه ای بودن اما هردوی آنها کوتاه هستند و هنگام تلفظ زبان را اذیت نمیکنند . مهمتر از همه اینکه انتخاب یک نام تجاری کوتاه باعث میشود مصرف کنندگان آن را راحت تر یادآوری کنند و به خاطر بسپارند . این امر به طرز شگفت انگیزی در مبارزات بازاریابی به شما کمک خواهد کرد .
مطمئن شوید که اسم برند شما املای راحتی دارد :
خودتان را در ذهن مصرف کننده قرار دهید و جای او بگذارید . به عنوان مثال آنها نام تجاری شما را در تلویزیون ، رادیو یا هر جای دیگری میشنوند . سپس آن را به صورت آنلاین جستجو میکنند اما نمی توانند شما را پیدا کنند زیرا املای صحیح نام تجاری شما را نمیدانند . بهتر است نامهایی انتخاب کنید که املای مشخص و دقیقی دارد . زیرا حتی اگر مصرف کننده نام تجاری عجیب و غریب شما را که در جایی نوشته شده است ببیند بازهم ممکن است هنگام جستجو به خاطر نیاورد که آن را چگونه هجی کند .
نام تجاری خود را به چیزی خاص محدود نکنید :
در حال حاضر ممکن است استارت آپ شما روی محصول خاص یا مکان یا بازار خاصی هدف گذاری شده باشد . اما این به این معنی نیست که شما باید نام تجاری خود را به چیزی خاص اختصاص دهید . به عنوان مثال ، تصور کنید که شما یک برند مد و فشن ایجاد می کنید که شلوار جین مردانه میفروشد . نام گذاری شرکت شما به عنوان «شلوار جین برای مردان» ایده بسیار بدی است . یا مثلا شما در یک مکان براساس موقعیت فیزیکی فروشگاه خود نام گذاری را انجام داده اید اما اگر بخواهید این مکان را تغییر دهید چه اتفاقی برای نام تجاری شما خواهد افتاد . به جای این کار اگر میخواهید ارتباطی با منطقه محلی خود داشته باشید آن را بعد از کلمه ای مانند خیابان استفاده کنید و مطمئن شوید که املا و تلفظ راحتی دارد .
نام دامنه را بررسی کنید :
اگر شما یک نام را انتخاب کردید و آماده هستید تا برروی آن نام حل و فصل کنید در این زمان بهتر است از یک ابزار آنلاین مانند NameCheap استفاده کنید تا ببینید دامنه در دسترس است یا خیر . ما دیده ایم که مشاغل اغلب این اشتباه را مرتکب میشوند . یک شرکت نامی را انتخاب میکند اما شخصی در حال حاضر دارای آن نام است . بنابراین مجبورند برای خرید آن به جای .com از پسوندهای دیگری مانند .org ، .biz یا .net استفاده کنند . اما ما این راه را توصیه نمیکنیم . مصرف کنندگان عادت کردهاند با دامنههای .com با مشاغل معتبر و مستقر در ارتباط باشند . اما این بدان معنی نسبت که شما باید نام دامنه خود را با نام شرکت خود متفاوت کنید فقط به این خاطر تأمین دامنه .comپیشنهاد ما این است که اگر نام دامنه شما قبلا انتخاب شده و نمی توانید آن را خریداری کنید سعی کنید نام دیگری را برای تجارت خود پیدا کنید .
تک باشید :
مطمئنا دوست دارید نام تجاری شما بینظیر باشد . نام شما باید به یاد ماندنی و خاص باشد . تمام تلاش خود را انجام دهید تا از نامهای معمولی دور بمانید . به عنوان مثال « لوله کشی احمد » . فکر میکنید چند نامزد برای انتخاب این نام وجود دارد . در حال حاضر مطمئن باشید بیش از تعداد انگشتان دست است . شما باید نام تجاری را انتخاب کنید که تک باشد . بدون هیچگونه سردرگمی یا ارتباطی با شرکتهای دیگر .
تلفظ نام تجاری باید راحت باشد :
ممکن است نام شما روی کاغذ خوب به نظر برسد اما وقتی صحبت آن میشود چه اتفاقی میافتد . پیش از این گفته بودیم که اسامی باید به راحتی هجی شوند . علاوه بر این باید به راحتی نیز تلفظ شوند . اطمینان حاصل کنید که وقتی آن را با صدای بلند میگویید با کلمات دیگر اشتباه گرفته نمیشود. نام تجاری شما نباید یک نام نامناسب به نظر برسد . در این مورد مثالی نمیآوریم و به شما اجازه میدهیم از تخیل خود استفاده کنید .
بازخوردها را درمورد نام تجاری انتخابی خود جویا شوید :
نیازی نیست که به تنهایی برای انتخاب نام تجاری خود تلاش کنید . مطمئنا میتوانید برخی ایدهها را مطرح کنید و در نهایت تصمیم خود را بگیرید . اگر یک تیم یا شرکای کاری دارید بهتر است یک بحث گروهی در این باره انجام دهید . ایدههای خود را یادداشت کنید و یک لیست با پنج یا نام تجاری بنویسید . سپس با خانواده و دوستان خود آن را مطرح کنید و ببینید چه بازخوردی میتوانید از آنها دریافت کنید.
در پروفایلهای رسانههای اجتماعی تحقیق کنید :
این کار شبیه به کاری است که برای تحقیق درمورد دامنه انجام میدهید . نام تجاری شما باید در تمام کانالهای بازاریابی تان مشترک و ثابت باشد . بنابراین باید تحقیق کنید که نام تجاری شما در رسانههای اجتماعی نیز وجود نداشته باشد . شما باید در تمام رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک ، اینستاگرام و غیره جستجو کنید تا نام تجاری شبیه به نام تجای شما یا خود آن وجود نداشته باشد . داشتن نامها و گروههای متفاوت در هر سیستم عامل مشتریان شما را گیج خواهد کرد . همچنین تلاشهای شما برای آگاهی از برند را پیچیدهتر خواهد کرد .
نام تجاری شما باید گیرا باشد
نام تجاری شما باید با مصرف کننده طنین انداز شود و نباید فراموش شود . حتی اگر در مراحل اولیه کار خود هستید باید همیشه به آینده نگاه کنید و به فکر کمپین های بالقوه بازاریابی باشید . باید دریابید که این نام تجاری چه مطابقتی با تبلیغات شما دارد . آیا ساختن یک شعار شرکتی که با این نام همراه شود برای شما آسان خواهد بود . شما نمیتوانید از قبل تعیین کنید که آیا چنین چیزی هماهنگ است یا خیر و هیچ ابزاری در این مورد وجود ندارد اما هنوز هم میتوانید براساس احساس خود و بازخورد دیگران متوجه این موضوع شوید.
نام تجاری شما نباید قبلا ثبت شده باشد
شما باید پس از انتخاب نام ، شغل جدید خود را ثبت کنید . در هنگام ثبت شرکت شما نباید نام قبلا ثبت شده باشد. چراکه ممکن است کشور یا منطقه شما از ثبت این نام که مشابه با نام تجاری دیگری است خودداری کند . میتوانید برای این کار از یک وکیل کمک بگیرید . آنها میتوانند به طور بالقوه در این تحقیق به شما کمک کنند .
درمورد علامت تجاری خود تحقیق کنید
شما میخواهید نام تجاری داشته باشید که کسی نتواند آن را بدزدد. بهتر است در USPTO.gov جستجو کنید تا ببینید میتوانید برای نام تجاری خود علامت تجاری بزنید . این وبسایت منابع و اطلاعاتی را درمورد علائم تجاری موجود و روند درخواست علامت تجاری در اختیار شما قرار میدهد .
نام تجاری خود را مرتبط انتخاب کنید
پیش از این گفتیم که بهتر است نام تجاری خود را محدود به چیز خاصی نکنید . اما این بدان معنی نیست که نامی تصادفی یا مبهم برای کسب وکار خود انتخاب کنید . به عنوان مثال تصور کنید که شرکت تازه تاسیس شما برروی امنیت اینترنت تمرکز دارد . نمیتوانید نامی غیرمرتبط و بی ربط برای آن انتخاب کنید و بهتر است نامی انتخاب کنید که با کار شما مرتبط باشد و همخوانی داشته باشد .
لوگو خود را در نظر بگیرید
نام تجاری شما با تلاشهای بازاریابی شما گره خورده است. پس زمانی که نام تجاری خود را انتخاب میکنید طراحی لوگوی خود را نیز در نظر داشته باشید . طرحهای مختلف رنگی میتواند بر فروش شما تاثیر بگذارد . دلیل آن این است که تصاویر سریع تر از کلمات پردازش میشوند . اگر شما یک لوگوی به یاد ماندنی داشته باشید مصرف کنندگان از طریق آن نام تجاری شما را به خاطر خواهند آورد . به عنوان مثال به لوگوی « M » که مخصوص برند تجاری مکدونالد است توجه کنید. این حرف یک حرف طلایی است تا برند مکدونالد به خاطر بیاید . هنگام انتخاب یک نام تجاری از خود بپرسید که آیا نام تجاری شما با لوگوی شما به خاطر آورده میشود و قابل تشخیص است یا خیر .
از ابزارهای طوفان فکری استفاده کنید
اگر درمورد انتخاب نام تجاری دو دل هستید میتوانید از فناوری برای انتخاب مناسب کمک بگیرید. به عنوان مثال برای یافتن نام دامنه منحصر به فرد میتوانید از Namium استفاده کنید. یا از NameMash براساس مضامین خاص استفاده کنید . یکی از ابزارهای کاربردی و مورد علاقه من نیز Shonify است که از همه این ابزارها میتوانید کمک بگیرید تا نام تجاری مناسب خود را انتخاب کنید. این ابزارها به شما کمک میکنند تا ضمن بررسی همزمان در دسترس بودن دامنه ، به ایده مورد نظر خود نیز برسید .
خودتان را گیج نکنید
انتخاب نام مهم است اما نگذارید شما را گیج کند و همه زندگی خود را صرف پیدا کردن نام کنید . انتخاب نام نباید به یک پروژه 6 ماه برای شما تبدیل شود . سعی کنید این وقت را برای موارد دیگر صرف کنید . از خودتان بپرسید که آیا نامی که انتخاب کرده اید کامل است یا خیر اگر نام تجاری شما موارد زیر را دارا است بهتر است به دنبال نام دیگری نباشید : تمام موارد گفته شده در بالا در آن رعایت شده است ، دامنه آن در دسترس است ، در رسانههای اجتماعی کسی این نام را ندارد ، بازخوردها نسبت به آن خوب است و میتوانید آن را تبدیل به علامت تجاری کنید .
اطمینان حاصل کنید که از نام تجاری خود راضی هستید
نام استارت آپ شما نامی است که شما همیشه آن را میشنوید ، میگویید ، مینویسید و درمورد آن فکر میکنید . اگر این نام را دوست ندارید از آن استفاده نکنید . این استارت آپ مانند کودک شما است . شما نام فرزندتان را چیزی که دوست ندارید انتخاب نمیکنید . همین مفهوم در اینجا نیز صدق میکند . در غیر اینصورت پشیمان خواهید شد و این میتواند در رفتار و روشی که شما تجارت خود را پیش میبرید تاثیر داشته باشد .
سئومن به عنوان تنها مرکز تخصصی سئو در اصفهان و تنها دارنده گواهینامه های تخصصی گوگل دیجیتال گاراژ و گوگل دیسپلی اد در اصفهان شناخته می شود . مجموعه سئومن کاملاً متخصص در زمینه های : سئو در اصفهان ، آموزش سئو در اصفهان ، طراحی سایت در اصفهان ، آموزش طراحی سایت در اصفهان ، آموزش گوگل آنالیتیکس در اصفهان ، آموزش اینستاگرام در اصفهان ، آموزش گوگل تگ منیجر در اصفهان ، آموزش Html در اصفهان ، دوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان ، آموزش ورد پرس در اصفهان ، آموزش css در اصفهان ، تولید محتوا در اصفهان و آموزش سئو تخصصی مشغول به کار می باشد .